meritking idealacesports.com kingroyal Deneme Bonusu Veren Siteler deneme bonusu veren siteler 2024 deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler casino siteleri 2024 casino siteleri deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler casino siteleri deneme bonusu veren siteler casino siteleri 2023 instagram takipçi satın al slot siteleri bonus veren siteler yeni casino siteleri yeni casino siteleri deneme bonusu veren siteler kazandıran bahis siteleri 30tl bonus veren siteler casinositeleri.best hoş geldin bonusu veren siteler bonus veren siteler rokubet giriş casino siteleri parmabet grandpashabet slot oyun siteleri canlı casino siteleri casino siteleri deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler bahis siteleri deneme bonusu veren siteler vbet deneme bonusu deneme bonusu veren siteler takip.org Tarafbet Onwin deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu Deneme bonusu deneme bonusu veren siteler slot siteleri deneme bonusu veren siteler 30 tl bonus veren siteler/ deneme bonusu veren siteler bahis siteleri bonus veren siteler
  • BIST 100

    10075,17%1,14
  • DOLAR

    35,36% 0,13
  • EURO

    36,47% 0,39
  • GRAM ALTIN

    2999,46% -0,71
  • Ç. ALTIN

    4874,55% 0,35

Arnheim ve Deren: Deneysel sinemaya bakış

‘Tuhaf Günler Peşimizde’ kitabının yazarı Halil Turhanlı, “Arnheim, Maya Deren’in sinemasını Dışavurumcuların ve Gerçeküstücülerinken ayırıyordu.

KÜLTÜR - SANAT 13.10.2024 07:47:00 0
Arnheim ve Deren: Deneysel sinemaya bakış
Haberi Sesli Oku

Dışavurumcular Dr.Caligari’nin Kulübesi gibi filmlerde makyaj ve karanlık manzaralarla yetiniyor, sıradan olanın sınırları içinde kalıyorlardı” değerlendirmesinde bulunuyor.

Sinemanın ilk yıllarında filmin teknolojiden yararlanarak gerçekleştirilen mekanik kayıttan ibaret olduğu, teknolojiye yoğun bağımlılığından dolayı sanat sayılamayacağı yaygın bir düşünceydi. Rudolf Arnheim’ı özgün bir film teorisyeni kılan çok erken bir dönemde sinemanın bağımsız bir sanat olduğunu ısrarla öne sürmesidir. Filmin fotoğraf, resim, tiyatro gibi var olan sanat biçimlerinin asalağı olmadığını göstermek, özgünlüğünü ortaya koymak Arnheim’ın ana kaygısıydı. Film görüntüsünün biçimsel özelliklerini, soyut niteliklerini teorik olarak açıklamaya çalışan ilk kişilerden biridir. Ona göre film sanatını anlayabilmek için biçime, yapım malzemelerine dikkat etmeliydi; bu tezini “materyal teorisi” terimiyle açıklamaya çalıştı. Kamera açısı, ışık gibi unsurları, montaj gibi teknikleri sinema estetiğinin yaratıcı unsurları olarak gördü.

***

Henüz üniversite öğrencisiyken çeşitli sol dergilerde film eleştirileri yazmaya başladı. İlk kez 1932’de yayınlanan ve erken dönem film teorisinde çığır açıcı bir çalışma niteliğini taşıyan Sanat Olarak Sinema başlıklı kitabı günümüzde de öğrenciler ve akademisyenler için mihenk taşıdır.“Medya çalışmaları” terimi henüz kullanılmadan önce o bu tür çalışmalar yapıyordu. Geride sanat psikolojisine ve sanat eğitimine de katkı sağlayan derin ve kapsamlı teorik miras bıraktı.

Arnheim’ı diğer erken dönem sinema teorisyenlerinden ayıran sessiz film hakkındaki düşüncelerini Geştalt psikolojisi kavramlarına dayandırmasıdır. Sinema estetiği ve teorisine psikolojik bir yaklaşım getirmiş, daha doğrusu Geştalt psikolojisinin ilkelerini uygulamıştır. Geştalt psikolojisinin onun entelektüel gelişiminde önemli bir yeri vardır, ona içgörü kazandırmıştır.1920’li yıllarda Berlin Üniversitesi’nde Geştalt psikolojisinin temellerini atan Max Werheimer ve Wolfgang Köhler’in derslerini izlemişti.

***

Siyah-beyaz film üç boyutlu bir dünyayı iki boyuta indirger; geniş bir görsel alanı çerçeveler, ses dünyasını görsel yollarla işler. Örneğin, kameranın önünde koskoca dünya vardır; ama o bu dünyayı çerçeve içine alır, görme alanını sınırlandırır, gördüğümüz ve algıladığımız dünyanın sınırlılığını ortaya koyar. İşte filmin özgünlüğünü oluşturan tam da bu indirgeme ve sınırlamalardır. Bunlar sayesinde bir sanat olarak doğmuştur.

Alman asıllı teorisyen sinemanın “insan gözü için benzersiz ve baş döndürücü bir deneyim “ olduğunu söylemişti. Bu benzersizliği yaratan kamera başta olmak üzere teknik araçlar, montaj ve benzeri stratejiler, tekniklerdi. Teknik unsurlar aslında estetik olarak sinemayı besliyordu. Arnheim sessizliğin de sinemaya özgünlüğünü kazandıran özelliklerden biri olduğunu savundu. Diyalog filmi bağımsız bir sanat eseri olmaktan çıkaracak, tiyatroya bağımlı hale getirecekti. Filmde cansız nesnelerin diyaloglar kadar anlam ifade ettiklerini, oyuncular kadar etkili olduklarını belirtti. “ Sinemada cansız nesneler ruhsal durumları göstermekte oyuncular kadar faydalıdırlar”. (2002: 128) . Nesnelerin anlamlılığı sinemanın karakteristik özelliklerinden biriydi. Gerçekten, örneğin Maya Deren’in deneysel filmlerinde tekrar ve tekrar görünen aynalar bu konuda iyi bir örnek oluşturur. Benliğin bölünmesini, ben’in öteki’ne dönüşmesini ifade ederler. Sesli sinemadan, sözden daha fazla ifade gücüne sahiptirler.

***

Sanat Olarak Sinema’da yer alan “Yeni Bir Laokoon” başlıklı yazısında Alman filozof ve oyun yazarı Gotthold Ephraim Lessing’in düşüncesi çerçevesinde sessiz sinema konusundaki görüşlerini değerlendirme imkânı bulmuştu. Lessing 1766’da kaleme aldığı Laocoon başlıklı metninde antik çağın acıyı ifade eden ünlü heykelinden yola çıkarak edebi ve görsel sanatlar arasındaki farklı estetik nitelikleri ele almıştı. Antik Yunan’da bütün sanatların amacının taklit (mimesis) olduğu yaygın düşünceydi. Lessing bu düşünceye karşı çıkıyor, sanatların doğaya farklı yaklaştıklarını, sanatları birbirinden ayıran özelliklerin mevcut olduğunu, ileri sürüyor, özellikle resim ve şiir arasındaki fark ve sınırları belirlemeye çalışıyordu. Arnheim, Lessing’in düşüncelerinden sinemada ses ve görüntü arasında uyumsuzluk bulunduğunu göstermede yararlandı.

***

Ses ve görüntünün “aynı konuyu ayrı yöntemlerle ifade etmeye çalışan“ iki araç olduğunu, izleyicinin dikkatini çekmede birbiriyle çekiştiklerini, birbirlerinin anlatmak istediklerini engellediklerini, bunun “bir tür rahatsızlık” yarattığını ve nihayetinde sesli filmin kusurlu olmasına yol açtığını belirtti. (2002 :168). Bu nedenle sesli film sinema sanatının gelişmesinde olumlu bir adım, ileri bir aşama sayılamazdı. Görüntü ile konuşmanın birleşmesi gündelik hayatta rahatsızlık yaratmıyor ancak görsel ile işitselin öğelerin sinema sanatında uyumsuz birleşimi estetiği bozuyordu.

***

Arnheim “gerçeklik ile sanatın tehlikeli karşılaşmasın”dan söz ediyor, bu tehlikenin sinema sanatı açısından çok daha geçerli olduğunu düşünüyordu. Ona göre sinema sanatı ve gerçeklik arasında daima bir mesafe bulunmalıydı. Sinema ancak gerçeklik ile arasına mesafe koyduğunda sanat olabilirdi. Avangard sinemaya, özellikle de Maya Deren’in filmlerine ilgisinin nedeni de buydu, bu filmler gerçekliğin mantığına meydan okuyorlardı. Bu tür öncü, deneyci filmlere sanat niteliğini ve değerini gerçeklikten kopuk imgeler kazandırıyordu. Kameranın yavaş ya da hızlı hareketleri, üst üste binen görüntüler, montajla yaratılan farklı zamansallık, ışıklandırma sinemayı gerçek hayattan koparan unsur ve tekniklerin en önde gelenleriydi.

***

1940’larda Nazizm’den kaçarak Birleşik Devletler’e yerleşti. Tam da Amerikan avangard sinemasının gelişme dönemiydi; bu gelişmenin takipçisi oldu. Yeraltı sinemasının bilgesi Jonas Mekas ile Film As a Subversive Art (Sapkın Bir Sanat Olarak Sinema) gibi alternatif sinema konusunda klasikleşmiş bir başvuru kitabının yazarı olan küratör Amos Vogel’ın birlikte oluşturdukları Cinema 16 çevresine katıldı. ; bu topluluğun düzenleşiği gösterimleri izledi. Yazıları Mekas’ın editörlüğünü yaptığı Film Culture dergisinde yayınlandı

***

Arnheim’ın 1962’de Film Culture’da hayranlık duyduğu ve çok önemsediği Maya Deren sineması hakkında bir yazısı yayınlandı. Esasında hem bir yıl önce hayata veda eden Deren’in yasını tutuyor hem de onun sinemasının özgünlüğünü bir kez daha değerlendiriyordu. Deren’i farklı kılan sinemasının gerçekliğe ve temsile dayanmamasıydı. Tam aksine yabancılaştırmaya, soyutlamaya başvuruyor; sinema ile gerçeklik arasına mesafe koyuyor, filmleri fiziksel gerçekliğin mantığına meydan okuyor, gerçekliğin ötesine geçiyordu. Onun filmleri “ görsel düşünce”ydi.

***

Arnheim, Maya Deren’in sinemasını Dışavurumcuların ve Gerçeküstücülerinken ayırıyordu. Dışavurumcular Dr.Caligari’nin Kulübesi gibi filmlerde makyaj ve karanlık manzaralarla yetiniyor, sıradan olanın sınırları içinde kalıyorlardı. Gerçeküstücüler de “kaba büyücüler”di. Gerçekliğe birkaç hile eklemekle yetiniyorlardı. “Hassas büyücü” Deren gerçekliği aşma konusunda bu iki akımdan da üstün görünüyordu.

***

Koreograf, şair, yazar, fotografçı, sinema kuramcısı Maya Deren Amerikan avangard sinemasının anası sayılır. Onun filmleri psikoloji, antropoloji, etnografi, dans sanatı gibi disiplinlerle bağlantılıydı. Teknik ve biçimsel açıdan ileri düzeydeki bu filmler sinemanın tanımlanmış ve belirlenmiş kural ve yaklaşımlarını aşıyordu.

***

1917 Kiev doğumluydu, asıl adı Eleanora Derenkowsky. Bir Yahudi ailesinin kızıydı. Yahudilere yönelik pogromlar nedeniyle 1922’de ailesiyle ABD’ye göç ettiler. İngiliz edebiyatı okudu. Dansa ilgi duydu; Afro-Amerikalı koreograf Katherine Mary Dunham’ın asistanı oldu.

***

Deren, 1953’te Cinema 16’in Şiir ve Film sempozyumunda geleneksel anlatı sineması ile deneysel sinema arasındaki temel farkı kurgusal yapıda ve sinemasal zamansallıkta, imgeler arası ilişkilerde dikeylik ve yataylık ayrımı yaparak açıklamaya çalışmıştı. Bu ayrımı teorik yazılarında da sürdürdü. Popüler sinemanın hikâye anlatıcı olduğunu, hikâyenin ve zamanın doğrusal olarak ilerlediğini, bu tür sinemada sahnelerin, diyalogların anlatıyı ileriye doğru taşıdıklarını vurguladı. Bir başka ifadeyle, hikâye anlatan geleneksel, popüler sinema yataydı, doğrusal çizgide ilerleyen olay örgüsüne sahipti. Beri yandan, deneyse sinemaya dikeylik hâkimdir. Dikeylik rüyaları çağrıştırır ve şiirseldir. Determinizmi, olayların doğrusal işleyişini reddeder. Olumsallığa ve şansa açıktır. Tekrara, döngüselliğe başvurarak ileriye doğru yol alan zamanda kesintiler ve kırılmalar yaratır. İhtimaller, şans, Deren’in deneysel sinema anlayışının ve pratiğinin merkezinde yer alıyordu. Bunlar üzerine kavramsal değerlendirmelerde bulunmuştu.

***

Maya Deren 1939’da Smith College’da Fransız Sembolist şiirinin İngiliz- Amerikan şiirine etkisi konulu yüksek lisans tezi yazdı. Film yapmaya başlayana kadar da kendini şair olarak tanımlıyordu. Sinemaya geçtikten sonra şiirin ilkelerine bağlı kalarak görüntü yarattı. Şiirin amaçladığı ancak doğrudan üretemediğini türde görüntü. Böylelikle şiir ve sinemayı birbirine bağladı, aralarında kesişim noktaları oluşturdu, onları birarada tutmaya çalıştı

***

Deneysel sinemaya şiirsellik aşıladı. Avangard sinemada lirik geleneğin yaratılmasına önemli katkıda bulundu. Bu bakımdan Stan Brakage ve Hollis Frampton gibi sonraki kuşağın deneycileri ve ikon kırıcıları için yol açıcı oldu. Şiir onların da entelektüel tutkuları arasındaydı. Stan Brakage film dilini oluştururken şiirden yararlandı; sözcük ve diyalog içermeyen filmlerinde tuhaf bir biçimde şiirle yoğrulmuş bir görsel dil yarattı. Frampton’ın Ezra Pound’u tutuklu olarak kapatıldığı akıl hastanesindeki ziyaretleri sonraki yıllarda sineması için besin kaynağı oldu. Pound’dan şiir konusunda öğrendikleri film anlayışını şekillendirdi.

Kaynaklar:
Arnheim, Rudolf (2002), Sanat Olarak Sinema çev. R.Ünal, Öteki Yayınevi, Ankara
Higgins, Scott, ed , (2011), Arnheim For Film and Media Studies, Routledge, New York
Sert, Soner, ed. ( 2021 ), Sinemanın Teorisi, Yordam Kitap, İstanbul
Windhausen, Federico ed. (2023), A Companion To Experimental Cinema, Wiley Blackwell


Bursa'da metruk bina yıkıldı; park halindeki otomobil zarar gördü

Marmaris'te sağanak heyelana neden oldu

Ankara'da EGO personeline silahlı saldırı; o anlar kamerada

Samsunspor – Trabzonspor maçının ardından

Şüpheli paket ihbarı asılsız çıktı, ihbarı yapan emniyete götürüldü

Tekirdağ'da ev yangınında 3 kişi dumandan etkilendi

Sarıkamış Şehitleri anısına yapılan 'Kardan Heykeller Sergisi' izlenime açıldı (2)

Batman'da belediye otobüsü şoförlerinin kaldığı kulübeyi kundaklayan 4 şüpheli yakalanıp, serbest bırakıldı

Ankara'da, Türkiye'ye yasa dışı yollarla giren 4 DEAŞ şüphelisi yakalandı

Rize'de hastane yangını! Dakikalar içinde tahliye edildi

Samsunspor – Trabzonspor : 2 – 1

Efeler Ligi'nde 14’üncü hafta sona erdi

Erdoğan: Bölücü caniler ya silahlarını gömecekler ya da silahlarıyla birlikte toprağa gömülecekler/ Ek fotoğraflar

Bursaspor Yörsan-Mersinspor: 85-97

2 kadının öldüğü aileler arası silahlı kavgaya 4 tutuklama

Kız kardeşinin eski erkek arkadaşını pompalı tüfekle vurdu

Erdoğan: Bölücü caniler ya silahlarını gömecekler ya da silahlarıyla birlikte toprağa gömülecekler (3)

Mardin'de zincirleme trafik kazasında 1’i ağır 6 kişi yaralandı

Samsunspor - Trabzonspor / fotoğraflar

Galatasaray - Göztepe / ek fotoğraflar

İstanbul-Bakan Bayraktar: Türkiye enerjide bağımsız olursa ekonomisi daha güçlü olacak

Samsunspor – Trabzonspor maçından notlar

Cevdet Yılmaz: Enflasyondaki düşüş devam edecek, taşlar yerine oturacak (2)

Karabük'te U19 maçında kavga çıktı

Galatasaray - Göztepe / fotoğraflar

Üzerine döktüğü kolonya ile kendini ateşe veren 11 yaşındaki Mert, öldü

Rize'de hastane yangını; 18 hasta tahliye edildi

Elektrik ustası, direkte akıma kapılıp öldü

Arkas Spor - Altekma: 3-0

Yüksekova'da bıçaklı kavga: 3 yaralı

Yükleniyor

Bursa'da metruk bina yıkıldı; park halindeki otomobil zarar gördü

Marmaris'te sağanak heyelana neden oldu

Ankara'da EGO personeline silahlı saldırı; o anlar kamerada

Şüpheli paket ihbarı asılsız çıktı, ihbarı yapan emniyete götürüldü

Tekirdağ'da ev yangınında 3 kişi dumandan etkilendi

Sarıkamış Şehitleri anısına yapılan 'Kardan Heykeller Sergisi' izlenime açıldı (2)

Batman'da belediye otobüsü şoförlerinin kaldığı kulübeyi kundaklayan 4 şüpheli yakalanıp, serbest bırakıldı

Ankara'da, Türkiye'ye yasa dışı yollarla giren 4 DEAŞ şüphelisi yakalandı

Erdoğan: Bölücü caniler ya silahlarını gömecekler ya da silahlarıyla birlikte toprağa gömülecekler/ Ek fotoğraflar

2 kadının öldüğü aileler arası silahlı kavgaya 4 tutuklama

Bakan Uraloğlu’nu Cumhurbaşkanı Erdoğan’a Şikayet de İşe Yaramadı. Rize Artvin Havalimanı Hizmet Değil Mağduriyet Sunuyor

Özgür Özel, 5 Ocak'ta Erzurum'a gidiyor: Halkımızla aramızdaki bağın güçlenmesi için atılmış önemli bir adım

DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı Karal: Yoksulun sırtından doyan doyana

Akın Birdal, CHP’li belediyenin sempozyumunda iftirada bulunmuş

Rize’de bir telefonla herhangi bir yere 150 tane konut yapabiliyoruz

Kalkandere’de Ak Parti’de Görev Değişimi

Milletvekili Avcı'dan Müjde: Rize’de Büyük Dönüşüm; Viyadük Yer Altına Alınıyor

Bakan Uraloğlu sosyal medyadan açıkladı: 8 kişilik heyet uçak kazasını araştırmak için Bakü'ye gidiyor

Rize Milletvekili Tahsin Ocaklı’dan engellilere vergi istisnası teklifi

Erbaş ve Altun kasayı boşalttı: İletişim ve Diyanet’ten 91,6 milyar TL

ARTVİN BORÇKA OTOBÜS TERMİNALİ BİR ŞEHRİN KALBİ, BİR HALKIN HİKÂYESİ

Trabzon Emek ve Demokrasi Platformu: Yoksulluğun Kıyısında! 22 Bin 104 TL İle Açlık Dayatması!

Trabzon'da AK Parti kendi yaptığı viyadüğü yıkacak: 'Kaynaklar heba ediliyor'

Bayburt’ta göçmen kaçakçılığı operasyonu!

Bugün Trabzon’da nerelerde radar var? İşte liste! 22 Aralık 2024

Erzurum Belediye Başkanı, 1001 Hatim Geleneği'nin Bu Yılki Açılışının Pir Ali Baba Türbesi'nde Yapıldığını Açıkladı

Tarım ve Orman Bakanlığı Birim ve Kuruluşları Arasındaki İşbirliği ve Koordinasyon İçin Trabzon’da Önemli Toplantı Düzenlendi

2024 2025 Kayak Sezonuna Hazırlık 12 Aralık Kar Kalınlıkları Açıklandı

ETSO'dan Karadeniz'e Demiryolu Talebi

Tatvan beyaza büründü

Alkol ve Sigaraya ÖTV Zammı Belli Oldu Fiyatlar Yükseliyor!

Bakan Işıkhan: Kendi işini kuran engellilere 68,8 milyon lira destek sağladık

2025 Emekli Promosyon Yarışı Başladı Bankalar Rekor Ödeme Teklifleri Sunuyor

Faizsiz 25 Bin TL Taksitle Sıfır Otomobil İmkanı!

Restoranlarda Müşterilerin Hizmet Bedeli Tepkisi

Cevdet Yılmaz: OVP öngörümüzden daha iyi performans gösterdi

Çiftçilere 2 milyar 298 bin 236 lira tarımsal destekleme ödemesi

Eyüp Lojistik ‘Yük Taksi’ filosuna yerli araç takviyesi yaptığını duyurdu

Bakan Şimşek'ten 2024 yılı muhasebesi

Bakan Uraloğlu: Otoyol ve köprülerden 1 milyar 80 milyon 384 bin 814 araç geçiş yaptı

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 17 15 0 2 29 47
2.Fenerbahçe 16 11 2 3 25 36
3.Samsunspor 17 10 4 3 13 33
4.Eyüpspor 18 8 4 6 10 30
5.Göztepe 17 8 5 4 9 28
6.Beşiktaş 17 7 4 6 7 27
7.İstanbul Başakşehir 17 7 5 5 5 26
8.Gazişehir Gaziantep 16 6 7 3 -2 21
9.Alanyaspor 17 5 6 6 -2 21
10.Rizespor 17 6 8 3 -9 21
11.Antalyaspor 17 6 8 3 -11 21
12.Kasımpaşa 16 4 4 8 -1 20
13.Konyaspor 17 5 7 5 -6 20
14.Trabzonspor 17 4 6 7 1 19
15.Sivasspor 17 5 8 4 -7 19
16.Kayserispor 16 3 7 6 -16 15
17.Bodrum FK 16 4 10 2 -10 14
18.Hatayspor 16 1 9 6 -13 9
19.Adana Demirspor 17 2 13 2 -22 5